
	
  
	
  

Foreign Affairs Magazine 

Although independent, Al-Jazeera was started in November 1996 with a handsome 
grant from the emir of Qatar, who still covers its annual deficits. Since then, it has 
become the most widely watched television network in the Arab world and has 
revolutionized Arab news coverage, with in-depth reporting (gaining access to the 
Osama bin Laden tapes and "embedding" among the Afghan and Iraqi people instead 
of only with U.S. forces), talk shows that offer real debate, and more. It has also been 
denounced or had its reporters banned by the Saudis (whose pressures on potential 
advertisers have reportedly prevented the network from achieving profitability), the 
Palestinian Authority, various other Arab governments, and the United States. Miles, 
who has interviewed most of Al-Jazeera's staff and monitored their news and talk 
programs over the last two years, offers a positive appraisal of the organization's 
journalistic competence while introducing as a counterpoint what he describes, 
convincingly, as the inefficacy of official U.S. public relations. Because of Al-
Jazeera, he concludes, the Arab media will never be the same: official Arab channels 
must go beyond "the president met today with ..." programs or lose their audience to 
Al-Jazeera or its emerging rivals, such as Al- Arabiya. But before reading too much 
into this media revolution, look at Miles' penultimate chapter, "Free Speech and the 
Domino Effect." 


