

The Miami Herald

19 April 2005

Al Jazeera goes global; The controversial Arab satellite channel al Jazeera will start an English-language channel and a children's channel. THE MIDEAST

By WARREN P. STROBEL

DOHA, Qatar

Al Jazeera, the Arab satellite-TV network best known in the United States for broadcasting Osama bin Laden's videotapes, is starting a children's channel.

The network is reaching to transform itself from a bad-boy upstart that's enraged Arab governments and Washington to an international presence on a par with the British Broadcasting Corp. and CNN.

The most ambitious project, al Jazeera International, a global English-language channel, is supposed to begin broadcasting before year's end.

"We are increasingly a global brand name," said Jihad Ballout, the network's spokesman.

But the station still has a slightly scruffy, disorganized feel. And staff members acknowledge that the November launch date for al Jazeera International could slip.

'A GAMBLE'

"The launch of this new channel is a gamble," said Hugh Miles, a British freelance journalist whose book, *Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel That Is Challenging the West*, was published earlier this year.

The station, which began in 1996, has angered the Bush administration with its Iraq war coverage focused on civilian casualties, which at times seemed to glorify the insurgency. The U.S. government has veered between pressuring its owner, the emir of Qatar, to rein it in and offering interviews with top officials -- including President Bush -- to counter its perceived bias. Al Jazeera reporters are banned from Iraq and Saudi Arabia.

Yet some U.S. officials also give al Jazeera "silent credit," as one put it, for its extensive coverage of mass protests in Lebanon and recent elections in Muslim countries, footage seen throughout the Arab world.

Al Jazeera has taken on topics that the region's ossified state-owned television stations never would, including social issues such as premarital sex and the role of women in society. Al Jazeera also was the first Arab news station to interview Israeli officials. All this was too much for some viewers. Said Ballout: "We were declared to be on the one hand bin Laden's mouthpiece and on the other hand a CIA creation."

CHALLENGES

The challenges are financial as well as political.

Despised by many Arab regimes even more than by Washington, the network is boycotted by the Saudis, the region's economic powerhouse. It was supposed to be self-sustaining by 2002, but continues to lose money and is subsidized by the Qatari leadership.

There has been speculation about privatization. An international consulting firm is studying the feasibility of that step.

It won't happen unless it includes protection for the network's jealously guarded reputation for independence from government control, the station's journalists said.

For employees, the key thing is "the editorial line, the independence is not going to be affected," said editor in chief Ahmed Sheikh, a BBC-trained reporter who has been with al Jazeera from the first day.