
Hugh Miles www.hughmiles.com

28 April 2005

Move to privatise Al-Jazeera
Jane Kinninmont

Offended Arab countries bring pressure on Qatar Government

The Gulf state of Qatar is considering privatising its satellite TV channel, Al-Jazeera,

because of pressure from the U.S. and a de facto advertising boycott by Arab countries

offended by its critical coverage.

Reporters at the station fear that if the channel is privatised commercial pressures could

force it to tone down its coverage.

Al-Jazeera's coverage of politics has embroiled Qatar in disputes with almost all of its

neighbours, including Saudi Arabia and Iran.

Few advertisers

According to Wadah Khanfar, the station's director, the consultancy firm Ernst and Young

has been hired to look into possible privatisation models, though he said no final decision

had yet been taken.

Reporters fear that the power of advertisers and shareholders could lead to self-censorship

if the channel is privatised. Because of its taboo-breaking coverage, Al-Jazeera has an

audience of some 35-40 million but attracts few advertisers.

Saudi Arabia leads the de facto advert boycott, which Al-Jazeera's head of business news,

Ahmed Abdul Mohsen al-Qady, described as ``the only thing the Arab Information Ministers

can all agree on''.

In the absence of ad revenues, a Government subsidy keeps the station afloat. Hans

Wechsel, regional director of the U.S. State Department's West Asia's partnership

initiative, said: ``We have issues with them giving a platform to people who are calling for

violence. It's not a matter of Government interference, it's strictly an issue of ethics. After all,

we raise ethical concerns with journalists in the U.S. too.''

In a region where there is intense anti-U.S. sentiment, a private-sector Al-Jazeera could

more critical of the superpower.

"Impartial coverage"

At present, the station invites U.S. officials to put forward their point of view. Hugh Miles,

the author of "Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged The World," said: ``They have



shown five hours of bin Laden's speeches in total — and 500 hours of Bush.''




